We willen betekenisvol onderwijs dat optimaal aansluit bij de mogelijkheden van ieder kind, waarbinnen eenieder tijd en ruimte krijgt om te groeien en te leren (leven) van en met elkaar.
We zijn mensgericht en ambitieus
'Omsjen' naar een kind betekent voor ons dat we ons bij besluitvorming niet laten afremmen door het systeem en/of huidige structuren. We verlaten het hokjesdenken: we werken mensgericht en zoeken adequate, creatieve (adaptieve) oplossingen thuisnabij. Ook - en misschien wel juist - wanneer dit lastig en spannend is. Zo is elk kind dat wij iets kunnen leren welkom en verkennen we binnen onze eigen setting hiervoor alle mogelijkheden. Gelijke kansen vragen om ongelijke behandeling!
We denken in mogelijkheden, passende en uitdagende oplossingen
We stellen binnen onze scholen uitdagende schooldoelen (prestatieafspraken), maar we behouden allen minimaal het basisarrangement (onderwijsinspectie). Samenvattend stellen we ons gedurende vaste momenten in het jaar vragen rond de kwaliteit(zorg) op school- en bestuurlijk niveau:
Onderwijsproces: krijgen leerlingen goed les?
Veiligheid en schoolklimaat: voelen leerlingen zich veilig?
Onderwijsresultaten: leren leerlingen genoeg?
We leren permanent, vanuit wetenschap en reflectie
We werken vanuit wetenschappelijke kennis en leren permanent op alle lagen.
Evidence-informed en reflected based werken vindt plaats wanneer zowel praktijkkennis als kennis uit onderzoek worden gebruikt om handelen in de praktijk te verbeteren of te verrijken. Om deze kennis goed te benutten worden de verschillende soorten kennis aangepast op de praktijkcontext: er wordt gekeken welke onderdelen uit onderzoek of praktijk ingezet kunnen worden.