Hieronder vindt u verschillende links naar de belangrijkste documenten en protocollen van de It Finster:
Ons onderwijs is Anders georganiseerd in de groepen 1 t/m 4 en 5 t/m 8 (Leren anders organiseren) . Hierbij zijn meer leerkrachten verantwoordelijk voor het onderwijs aan meer kinderen. Er wordt in de onderbouw en de bovenbouw veel samengewerkt.W ij zorgen dat iedereen zich hier veilig voelt en met plezier naar school gaat. Op It Finster werken leerkrachten en leerlingen vanuit eigenaarschap met elkaar samen. Kinderen starten de schooldag in hun eigen groep, met de eigen leerkracht. Daarna begint voor de groepen 3 t/m 8 het rekenblok. Hierbij volgen de kinderen de rekeninstructie op hun eigen niveau, waarna ze de zelfstandige verwerking op een door hen gekozen plek mogen doen. Hierbij zijn meerdere leerkrachten beschikbaar voor hulp en ondersteuning. Zo ontstaat er tijd en aandacht voor ieder kind, leren kinderen van en met elkaar en bereiden we kinderen voor op het leven in een moderne samenleving.
Burgerschapsonderwijs zit verweven in ons onderwijsaanbod waarbij democratie, actieve participatie en identiteit de hoofdbegrippen zijn. Onder andere met behulp van onze methodes: PIT (taal), De Zaken van Zwijssen (wereldoriëntatie), Leefstijl (sociale vaardigheid) en Trefwoord (godsdienstige vorming) krijgen deze begrippen vorm en inhoud.
We laten hen kennismaken met andere leerlingen, kennismaken met andere achtergronden en culturen van leeftijdsgenoten. We schenken aandacht aan de samenleving en de diversiteit daarin en bevorderen daarmee deelname aan en betrokkenheid bij de samenleving. Betrokken zijn in de samenleving betekent ook dat we leerlingen wijzen op een zorgvuldig omgaan met het milieu, hun gedrag als verkeersdeelnemer, het omgaan met reclame en hun rol als consument en diverse andere aspecten. We besteden zo structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen van groep 1 t/m 8.
Rekenen en wiskunde vinden we een belangrijk vak. Iedere dag besteden we expliciet aandacht aan rekenen en wiskunde en aan het automatiseren van het geleerde. We constateren dat rekenen in toenemende mate taliger is geworden, en dat dit bij steeds meer leerlingen leidt tot problemen. Daarom richt het automatiseren zich op kale sommen (om de basisvaardigheden goed in te slijpen). Rekenen beschouwen we als een kernvak op onze school. We besteden veel tijd aan rekenen en de leraren zijn gespecialiseerd in het geven van rekenonderwijs.