U bent hier: Home > Visie op leren

Visie op leren

'If you don't stand for something, you will fall for everything'

Hoe komen leerlingen op effectieve, efficiënte en aangename wijze tot kennis, vaardigheden en houdingaspecten?

Hoe geven wij als school vorm aan het leerproces?

 

Als team hebben wij hierover nagedacht en daarbij onze eigen visie op leren gevormd. Deze visie vormt het uitgangspunt bij beslissingen die we maken.

Onze visie op leren gaat uit van de cognitieve leerpsychologie en is gebaseerd op de leerprincipes van
Willingham (2021). Dit betekent dat wij op de volgende manier naar leren en lesgeven kijken:

  • Leerkrachten op de Wâlikker hebben hoge verwachtingen van alle leerlingen.
  • De leerkrachten geven heldere instructie op de juiste moeilijkheidsgraad.
  • Daarnaast richten de leerkrachten hun lessen in op overdracht, frequente herhaling en
    verbinding van kennis.
  • De leerkrachten ontwerpen lessen waarin leerlingen gericht moeten nadenken
    over de inhoud van het leerdoel.
  • Ze zorgen daarnaast dat er een stapsgewijze opbouw is in de lessen zodat
    leerlingen de bestaande voorkennis kunnen koppelen aan de nieuwe kennis.
  • De leerkrachten op de Wâlikker zorgen dat de lesinhoud voldoende geautomatiseerd wordt.
  • De leerkrachten laten leerlingen bestaande kennis begrijpen om deze kennis te
    koppelen aan meer complexe vraagstukken.
  • Leerkrachten op de Wâlikker maken keuzes in de leerstof op basis van de leerlijnen.
  • Uiteraard blijven leerkrachten op de Wâlikker zich ontwikkelen door specifieke en gerichte feedback te
    organiseren.