U bent hier: Home > Visie op leren

Visie op leren

If you don't stand for something, you will fall for everything

Hoe komen leerlingen op effectieve, efficiënte en aangename wijze tot kennis, vaardigheden en houdingaspecten?

Hoe geven wij als school vorm aan het leerproces?

Als team hebben wij hierover nagedacht en daarbij onze eigen visie op leren gevormd. Deze visie vormt het uitgangspunt bij beslissingen die we maken.

Als team hebben wij nagedacht over een visie op leren. Deze visie is de basis voor ons onderwijs en de keuzes die wij maken in methodes, didactiek en aanvullende programma's. Onze visie op leren gaat uit van de cognitieve leerpsychologie en is gebaseerd op de leerprincipes van Willingham (2021). Dit betekent dat wij op de volgende manier naar leren kijken;
  • Wij (ouders en school) hebben vertrouwen in de potentie van alle leerlingen
  • Het team werkt bewust aan verbetering en leert met en van elkaar
  • Juiste voorkennis en heldere compacte instructies leiden tot betere prestaties en dus een hogere motivatie
  • De leerkracht zorgt in de lessen voor overdracht, herhaling en verbinding van kennis
  • De leerkracht laat leerlingen nadenken over de betekenis van lessen en leerdoelen. In de volgende lessen wordt dit geoefend.
  • De leerkracht is essentieel in de opbouw van kennis en begrip en geeft voldoende ruimte om te oefenen.
  • Oefening is belangrijk om iets te beheersen en door te ontwikkelen. Hoe meer je weet, hoe meer je kunt leren.
  • De leerkracht heeft oog voor verschillen in voorkennis bij de leerlingen; de juiste voorkennis is een voorwaarde om kennis te begrijpen
  • Alle leerlingen leren op dezelfde manier. Wat er geleerd wordt, bepaalt de keuze van het aanbod.

Verlofregelingen voor kinderen

Vanaf de eerste schooldag volgend op de maand waarin uw kind 5 jaar wordt is uw kind leerplichtig. Onder normale omstandigheden is het voor alle kinderen belangrijk om zo regelmatig mogelijk op school te komen. Wij gaan er van uit dat u daar net zo over denkt en probeert om afspraken buiten schooltijd te regelen, Uiteraard lukt dat niet altijd.Verzuim bij ziekte is vanzelfsprekend. Wij verzoeken u dit ruim voor schooltijd door te geven zodat de betreffende leerkracht hiervan tijdig op de hoogte is. Soms is het niet anders mogelijk dan een afspraak te maken met de tandarts, dokter of andere 1e lijn zorgverleners onder schooltijd. Maar als het kan, wilt u dan zoveel mogelijk afspraken voor of na schooltijd (of in de vakanties) plannen? Graag van te voren een bericht naar de leerkracht van uw kind.Het komt steeds vaker voor, dat kinderen onder schooltijd naar een specialist gaan die geen spoedeisende hulp biedt bv. een orthodontist, fysiotherapeut of psycholoog. In principe kunnen we dit weigeren. Het betekent vaak dat een kind een hele morgen of middag niet op school is, waardoor extra instructie moet worden gegeven of werk moet worden ingehaald. Er kan natuurlijk altijd een uitzondering worden gemaakt. In overleg met de schooldirecteur kunt u dan (in principe alleen ’s middags) toestemming krijgen.