U bent hier: Home > Visie op leren

Visie op leren

If you don't stand for something, you will fall for everything

Hoe komen leerlingen op effectieve, efficiënte en aangename wijze tot kennis, vaardigheden en houdingaspecten?

Hoe geven wij als school vorm aan het leerproces?

Als team hebben wij hierover nagedacht en daarbij onze eigen visie op leren gevormd. Deze visie vormt het uitgangspunt bij beslissingen die we maken.

Als team hebben wij nagedacht over een visie op leren. Deze visie is de basis voor ons onderwijs en de keuzes die wij maken in methodes, didactiek en aanvullende programma's. Onze visie op leren gaat uit van de cognitieve leerpsychologie en is gebaseerd op de leerprincipes van Willingham (2021). Dit betekent dat wij op de volgende manier naar leren kijken;
  • Wij (ouders en school) hebben vertrouwen in de potentie van alle leerlingen
  • Het team werkt bewust aan verbetering en leert met en van elkaar
  • Juiste voorkennis en heldere compacte instructies leiden tot betere prestaties en dus een hogere motivatie
  • De leerkracht zorgt in de lessen voor overdracht, herhaling en verbinding van kennis
  • De leerkracht laat leerlingen nadenken over de betekenis van lessen en leerdoelen. In de volgende lessen wordt dit geoefend.
  • De leerkracht is essentieel in de opbouw van kennis en begrip en geeft voldoende ruimte om te oefenen.
  • Oefening is belangrijk om iets te beheersen en door te ontwikkelen. Hoe meer je weet, hoe meer je kunt leren.
  • De leerkracht heeft oog voor verschillen in voorkennis bij de leerlingen; de juiste voorkennis is een voorwaarde om kennis te begrijpen
  • Alle leerlingen leren op dezelfde manier. Wat er geleerd wordt, bepaalt de keuze van het aanbod.